onsdag den 16. januar 2008

Squamish!

Tro det eller ej - navnet paa en canadisk by, hvor Kristina og jeg befinder os netop nu.

Vi har lige betalt for at overnatte i et hotel, med udsigt ud over nogle virkelig smukke bjerge. Vi koerte fra gramma i dag ved en 12-tiden, for at komme afsted med faergen over til Vancouver Island. Da vi kom til faergeafgangen (hedder det det?) viste det sig at koste 60$ hver vej. Vel egentlig ikke specielt dyrt, men lige lidt mere end vi havde regnet med. Saa i stedet valgte vi at koere ad "the sea to sky-highway" En ubeskriveligt smuk rute, der er lige praecis saa fantastisk og overvaeldende, som man oensker det her i Canada. Det var overskyet et godt stykke op ad ruten, men pludselig klarede det op, og solen straalede ned over de sneklaedte bjerge, der rejste sig op af havet. Vi spiste vores sandwich ved en lille soe, og froes ad h***** til naar vi ikke sad i solen. Det gjorde vi dog det meste af tiden, og noed det bjergtagende landskab!

Nu er vi saa kommet til Squamish, der er en virkelig klassisk amerikansk mountain-town. Taenk Deer Hunter moeder South Park og Brokeback mountain. Saa har du denne by, der ligger omringet af smukke bjerge og vand. Med de obligatoriske Tim Hortons, Wendy's, A&W og McDonald's restauranter. Det var skoent at vaere paa roadtrip med min soester, selvom jeg havde glemt ALT til turen - vandrestoevler, haandklaede, ekstra kamerabatteri, varm bluse etc. Men det goer ingenting naar man endelig oplever lige det man forventer sig af Nordamerika.

I gaar var vi down-town Vancouver, hvilket var super-super fedt. Vi tog the sky train derind, og noed udsigten med bjergene i baggrunden og de flotte hoejhuse. Spiste paa fantastisk kinesisk restaurant i China Town, shoppede i laekre butikker, og lige inden det blev moerkt tog vi op i et 170 meter hoejt udkigstaarn. Slet ikke paa hoejde med Eiffeltaarnets mere end 300 meter, eller CN towers naesten 500, men med naesten samme fornemmelse. Det var helt fortryllende at se byen forvandle sig til en milliard smaa lys, mens solen gik ned bag bjergene. Jeg tog nogle virkelig gode billeder, som jeg haaber paa snart at kunne vise jer! Det var en dejlig tur downtown, og det er helt sikkert ikke sidste gang jer er dernede!

Har snakket med Linda, Wayne, Ariane og Matt. I foerste omgang tager jeg over til Linda og Wayne, og bliver hos dem en uges tid. Haaber paa at kunne tage med Ariane og Hans (hendes kaereste) op til Whistler i den efterfoelgende weekend, vil gerne proeve kraefter med snowboarding. Matt har skrevet at jeg er meget velkommen til at bo hos ham en uges tid, saa det bliver nog ugen efter.

Alt er rigtig rigtig godt herovre, lige som (eller maaske bedre end) forventet.

Haaber DK er dejligt, vi skrive ved!

PS> I morgen skal vi ud og se paa oerne (Bald Eagles) det bliver stort!

1 kommentar:

MJ sagde ...

Hej Martini!
Lyder til du har det "SÅ" hyggeligt, jeg vil også til Canada, maiin!
Glæder mig til vi ses - og p.s. så går jeg stadig under navnet 'Maria' i din blog. Disgrace!