mandag den 3. marts 2008

Wait and see!

Jeg ved, jeg bliver overvaaget af blog-politiet konstant, bloggens besoegstal er stigende, og der er generelt et umenneskeligt pres paa mine skuldre, hver gang jeg paabegynder et blog-indlaeg. Christian, Mikkel & Uffe og jeg (aka BLOGSTARS) ved alle hvad det drejer sig om. Folk er afhaengige. De tjekker vores blogs adskillige gange om dagen, med haab om nyt fra de velformulerede og veltaenkende maend fra verdens braendpunkter. Vi ved, at vi aldrig naar op paa hverken Jeppe Nybroe eller Ulla Terkelsens niveau, hvad angaar raffinerede formuleringer, og skarpe betragtninger, men vi goer vores bedste. Der er en stor aerefrygt overfor baade polakkens opsigtsvaekkende og skarpe paabud, samt shoegazerens tilsyneladende mere lallede, men samtidig meget kontante tilgang til jobbet som Blog-polizei. (Jeg valgte bevidst ikke at lave en direkte reference til STASI - og forventede at min germanificering af "politi" var nok til at faa det skarpe oeje paa rette spor)

Alt dette til trods, tager vi gang paa gang udfordringen op, hvilket har resulteret i naerved historiske indlaeg, som Christians relancering af sig selv, Mikkels forhastede cliffhanger og mit fremragende indlaeg om Obama. Det foerste 12-tal er blevet uddelt til de to humser i Afrika, og selvom jeg endnu ikke har faaet lov at faa vurderet mine indlaeg paa den nye skala, fornemmer jeg, at jeg er meget langt fra det virkelig hoeje niveau Mikkel lagde for dagen i det indlaeg. Jeg foeler mig som en rookie, der ikke har helt saa nemt ved de action-packed formuleringer, og flygtige kommentarer, og som i modsaetning til de hvide drenge, laegger mere vaegt paa kvantitet frem for kvalitet. Jeg er stolt af mine 24 indlaeg, der til trods for en stor mangel paa kulturelle referencer, har langt flere onomatopoetikoner end de flestes, og en til tider overdreven brug af bindestreg, som jeg dog efter min egen overbevisning er kommet godt efter.

Som I maaske fornemmer, varmer jeg op til et indlaeg, der vil slaa benene vaek under de fleste, og armene vaek under mig selv. Et indlaeg der som sagt vil toppe Lars Skinnebach referencen, og forhaabentlig vil faa mig ind i det fornemme selskab af 7, 10 og 12 - taller (jeg vil dog acceptere et 4-tal som start drenge). Det bliver et indlaeg med ufuldstaendige saetninger, fornem brug af udraabstegn, korrekt brug af punktummer, inddragelse af politik, musik og elektronik (efter min opfattelse de tre ingredienser, der sammen med ledsmerter, boer udgoere grundstammen i ethvert indlaeg), en del (ikke for mange) slaafejl, suspense, og ikke mere end en 6-7 afsnit. Det bliver godt - bare vent og se... (dage - uger? who knows..?)

TSJUK

Jeg goer klar til angreb, mens det gaar op for mig, at dette indlaeg maaske faktisk er netop det jeg har soegt at skabe. Foraeldre, bedsteforeldre og naboer - fortvivl ikke. Der kommer ikke flere af disse kryptiske og smaaelitaere indlaeg. Fra nu af bliver det kun underholdende, dramatiske og berettermodelinspirerede indlaeg, der vil faa Rune smidt ud af skolen for manglende koncentration, og Jeppe til at genoverveje sin plads paa tronen som grammatik og formulerings-mester.

Jeg slutter af, som Coen Broedrene starter:

"A man would have to put his soul at hazard.

… He would have to say, okay, I’ll be
part of this world."


... og mener i oevrigt at ethvert godt citat kan staa alene. (Nu taenker politiet: "saadan slutter han igen af med indirekte at undskylde sig selv", men I maa huske drenge - det er en proces, and I'm still learning)

Kapow!

4 kommentarer:

Christian Lildholdt Jensen sagde ...

Wow. Godt gaaet.

Ved ikke om det her er det rigtige tidspunkt at begaa digitalt selvmord, men min blog er vaek nu. Lang historie. Det saetter ejr andre under stort pres, men jeg haaber i kan klare den.

Ses paa naeste Torsdag!

Anonym sagde ...

Hej Martin.

Skal draebe 7 timer i Manila, inden jeg skal med 9 timers natbus, saa jeg fik endelig lidt tid til at kigge lidt billeder og laese et par af dine indlaeg. Det er fedt at foelge med, og det ser ud til du har det strygende. Skoent! Paa mandag tager Mette og jeg tilbage til DK efter knap 5 maaneders rejse... det er sgu lidt underligt at forholde sig til! Kommer til at savne friheden, som rejselivet giver. Men glaeder mig ogsaa rigtig meget til at folk derhjemme igen, saa det er vel egentlig okay. Anyways... nyd bare videre! Jeg glaeder mig til at se mere.

Fred paa jord,

Tor

Unknown sagde ...

Da trailere ikke er et skriftligt fag kan jeg kun give dig en vejledende karakter, og følgende kommentar med på vejen:

"Kapow" er nok det rette ord. Et kampskrift af dimensioner. En dundertale. Du er tilbage i spillet. Du følte presset og kastede bolden dybt. Den hænger nu i luften og venter kun på at blive grebet med et indlæg af samme overvældende dimensioner. Jeg er lamslået over denne fantastiske trailer. Du benytter dig på ingen måder af de billige virkemidler, som de andre til tider har tyet til (delvist under indflydelse af die Blog-Polizei). Som den mest kyndige ud i markedsføring og merkantilisme i blogpolitiet, forudser jeg, at din blog vil nå uanede højder hvad angår besøgende det næste stykke tid, udelukkende for at se, hvad der er lagt op til med dette indlæg.
Hvis dette indlæg skulle bedømmes ud fra ny skala, må jeg give dig et stort 12-tal. Dog er trailere som før nævnt ikke et skriftligt fag, så du må bruge karakteren vejledende, og nu ved du i alt fald, hvad du skal gøre for at opnå en topkarakter næste gang!

Anonym sagde ...

Kære Martin.

Du bringer her hvad Ritt Bjerregaard ville kalde en hensigtserklæring. Sprogligt og grammatisk bevæger du dig på et højere niveau end vi normalt er vant til fra din side. Jeg tillader mig i den sammenhæng at rose din sublime brug af onomatopoietikon. Du efterlader læseren - i dette tilfælde hele Blog-Politiet/CERN-afdelingen - siddende i åndeløs spænding og forventning til hvad fremtiden nu vil bringe. Bravo! Som Rune ganske rigtigt er inde på, må vi i følge §69 - loven om trailers, hensigtserklæringer, appetizers, teasers, fragmenter og/eller forkortede udgaver af længere tekster, ikke give dig en karakter, så det undlader jeg helt.

Jeg mangler dog billeder eller video. Hvor blev Yeasayer af? Hvad er der nu galt med grøn? Et godt råd: Sæt ikke dine egne forventninger for højt. Vi ved hvad du kan, men denne høje kvalitet kan være svær at bevare i dine (imponerende) mange indlæg. Hold det enkelt! Så mister du ikke dine mange uuddannede og udannede Blog-læsere. Blog-Politiets database fortæller mig at du har mange af netop den slags.

Det er befriende, dog foruroligende at du som en Fugl Fønix på den måde kan rejse dig fra den aske, som Christians manglende blog-tilskud (badumtschii!) åbenlyst efterlader. Der hviler et betragteligt pres på dig og hr. og fru Uganda, og jeg føler mig overbevist om at du nok kommer til at holde røven oppe på de to, frem mod eksamen.

Tak for god ro og orden på bloggen i øvrigt.

Mvh.
Jeppe Wojcik
Blog-Politiet, CERN-afdeling